Web Design

7 τάσεις στην κατασκευή ιστοσελίδας

Η κατασκευή ιστοσελίδας μπορεί να κάνει τη διαφορά σε μια επιχείρηση. Το λέμε γιατί το έχουμε δει. Έχουμε σε διάφορες αγορές, διάφορα παραδείγματα. Όμως για να κάνει τη διαφορά μια ιστοσελίδα, δεν πρέπει να είναι “άλλη μία ιστοσελίδα”. Το να φτιάξεις απλά μια ιστοσελίδα είναι εύκολη υπόθεση. Όμως το να την κάνεις να φτάσει στην κορυφή και να σου ανοίξει νέα κανάλια επικοινωνίας και πωλήσεων, είναι μια εντελώς διαφορετική υπόθεση.

Παρακάτω έχουμε συγκεντρώσει 7 τάσεις, 7 συμβουλές για μια επιτυχημένη ιστοσελίδα το 2015. Τα παρακάτω σημεία δεν σχετίζονται με την προώθηση της ιστοσελίδας αλλά με την κατασκευή της. Οι 7 κατευθύνσεις θα σας βοηθήσουν στην αρχική κατασκευή ιστοσελίδας ή την αναβάθμιση και την ανακατασκευή της ιστοσελίδας που έχετε ήδη.

1. Responsive design

responsive-design Η προσαρμογή μιας ιστοσελίδας σε πολλαπλές οθόνες και συσκευές κρύβει μια γενικότερη στρατηγική της ιστοσελίδας. Responsive design είναι το design της ιστοσελίδας που προσαρμόζεται σε οποιαδήποτε οθόνη, από κινητό μέχρι τηλεόραση. Έτσι είμαστε σίγουροι ότι η ιστοσελίδα μας εμφανίζεται σωστά σε όλες τις συσκευές.

Με τα κινητά και τα tablet να έχουν το 50%+ της κίνησης, σίγουρα δεν υπάρχουν περιθώρια για ιστοσελίδες που δεν είναι συμβατές σε φορητές συσκευές.

Προκειμένου να ακολουθήσουμε την τάση και να φτιάξουμε μια ιστοσελίδα που θα προσαρμόζεται τόσο στον desktop υπολογιστή όσο και στο iPad, το iPhone και τις δεκάδες Android συσκευές θα πρέπει να ακολουθήσουμε μια σειρά από κανόνες.

Σκεφτείτε ότι η ιστοσελίδα σας θα εμφανίζεται σε πάνω από 33 browser που ο κάθε ένας έχει διαφορετικές εκδόσεις. Μόνο ο Chrome που έχει το μεγαλύτερο μερίδιο σήμερα στην Ελλάδα, έχει πάνω από 220 ενεργές εκδόσεις. Το πρόβλημα ωστόσο δεν είναι ο Chrome αλλά οι παλαιότερες εκδόσεις του Internet Explorer (6, 7, 8) που είναι εγκατεστημένες σε παλαιότερες συσκευές, δεν αναβαθμίζονται και δημιουργούν πρόβλημα συμβατότητας σε πολλές νέες τεχνολογίες.

Την ίδια στιγμή η ιστοσελίδα πρέπει να είναι συμβατή σε πάνω από 1.500 συσκευές (εκατοντάδες μοντέλα κινητών και tablet με διαφορετικές τεχνικές δυνατότητες – επεξεργαστή, RAM) με διαφορετικές οθόνες (μέγεθος και ανάλυση). Οπότε εδώ δημιουργείται ένα πολύπλοκο σύστημα στο οποίο η ιστοσελίδα πρέπει να ανταποκρίνεται απόλυτα.

Η απόφαση για στρατηγική “responsive design” κρύβει μια σειρά από επιλογές, τόσο σε τεχνικό όσο και σε δημιουργικό αλλά και αρχιτεκτονικό επίπεδο, που πρέπει να σχεδιαστούν με ακρίβεια ώστε η ιστοσελίδα να ανταποκρίνεται στον ακριβή σκοπό της, όχι απλά να προσαρμόζεται σε όλες τις οθόνες και τις συσκευές αλλά να είναι πραγματικά συμβατή και λειτουργική σε όποια συσκευή κι αν κληθεί να εμφανιστεί.

2. Δυναμική ιστιοσελίδα

Οι ιστοσελίδες γεννιούνται με την επιχείρησή μας και εξελίσσονται μαζί με αυτή. Τα κείμενά μας είναι ζωντανά και πρέπει να προσαρμοζόμαστε στις τάσεις της εποχής για να είμαστε ανταγωνιστικοί. Μια δυναμική ιστοσελίδα αλλάζει εύκολα και μπορούμε κάθε στιγμή να αλλάξουμε τα κείμενα αλλά και το περιεχόμενο της αρχικής σελίδας, το μενού, τις φωτογραφίες και οποιοδήποτε άλλο στοιχείο της ιστοσελίδας.

Πέρα από τη δυνατότητα που πρέπει να έχουμε, ανά πάσα στιγμή, να αλλάξουμε, προσαρμόσουμε ή σβήσουμε μια σελίδα, θα πρέπει να έχουμε τη δυνατότητα, χωρίς εξάρτηση από τρίτους, να δημοσιεύσουμε νέες σελίδες.

Οι ιστοσελίδες αποτελούνται από δύο ειδών κείμενα, τα κείμενα των υπηρεσιών ή προϊόντων που περιγράφουν τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες που προσφέρουμε και τα υποστηρικτικά κείμενα που βοηθούν τόσο την ιστοσελίδα να προσεγγίσει νέους πελάτες όσο και να τους ωθήσει στην πώληση των υπηρεσιών ή των προϊόντων. Και τα δύο είδη κειμένων είναι “ζωντανά” και εξελίσσιμα και προσαρμόζονται στη στρατηγική της εταιρείας αλλά και στις τάσεις και την μόδα της εποχής.

Αν δεν έχουμε τη δυνατότητα να προσθέσουμε ή να αλλάξουμε τα κείμενά μας με απλό και κατανοητό τρόπο και έχουμε εξάρτηση από τρίτους, τότε κινδυνεύουμε να μην έχουμε τα κλειδιά από το ίδιο μας το ”μαγαζί”. Μια ιστοσελίδα ουσιαστικά είναι η προέκταση της εταιρικής μας παρουσίας, εξελίσσεται μαζί με εμάς και θέλουμε να έχουμε τον απόλυτο έλεγχο.

3. Ιστιοσελίδα φιλική στη google (SEO)

Η Google είναι η μεγαλύτερη μηχανή αναζήτησης στην Ελλάδα. Αν η ιστοσελίδα μας δεν αρέσει στη Google (και στους μηχανισμούς που αναδεικνύουν μια ιστοσελίδα), τότε είμαστε καταδικασμένοι.

Οι ιστοσελίδες μπορούν να γίνουν φιλικές στη Google ακολουθώντας μια σειρά από κανόνες που ξεκινούν από την πρώτη στιγμή κατασκευής μιας ιστοσελίδας. Αυτό λέγεται SEO (Search Engine Optimization) και μπορεί να γίνει κι αφού ολοκληρωθεί η κατασκευή όμως είναι πιο σωστό και ολοκληρωμένο όταν γίνονται πριν κατασκευαστεί η ιστοσελίδα, δηλαδή κατά τη διάρκεια του σχεδιασμού της σελίδας.

Το SEO διακρίνεται σε δύο κατηγορίες, το SEO που γίνεται πάνω στις σελίδα, δηλαδή ρυθμίσεις που κάνουμε πάνω στη σελίδα τόσο τεχνικά όσο και αρχιτεκτονικά αλλά και κειμενογραφικά και το SEO που κάνουμε εκτός της σελίδας. Τα τελευταία χρόνια η δεύτερη κατηγορία έχει μικρότερη βαρύτητα από την πρώτη.

Πρέπει να διασφαλίσουμε τόσο τους τεχνικούς παράγοντες της ιστοσελίδας (server, ταχύτητα φόρτωσης κλπ) όσο και είμαστε σίγουροι ότι δεν έχουμε κάνει ενέργειες που θεωρούνται παραβάσεις.

Αυτό που έχουμε στο μυαλό μας όταν κατασκευάζουμε μια ιστοσελίδα είναι ότι πρέπει αυτή να απευθύνεται στους χρήστες, να τους βοηθά να ανακαλύψουν αυτό που ψάχνουν και να τους δίνει γνήσιες και πολύτιμες πληροφορίες που δεν μπορούν να βρουν σε ιστοσελίδες τρίτων. Με αυτό τον τρόπο οι επισκέπτες μένουν ικανοποιημένοι από την εμπειρία τους και η Google ανεβάζει την ιστοσελίδα στην κατάταξη καθώς θεωρεί ότι ανταποκρίνεται στις προσδοκίες των χρηστών.

4. Αρχιτεκτονική ιστιοσελίδας

arxitektoniki Ο καθορισμός των στοιχείων της ιστοσελίδας παίζει σημαντικό ρόλο σε πολλαπλά επίπεδα. Ο σωστός σχεδιασμός μιας ιστοσελίδας διευκολύνει τον αναγνώστη να βρει αυτό που ψάχνει. Κάθε πληροφορία τοποθετείται σε συγκεκριμένο σημείο του site που προκύπτει ύστερα από έρευνα για τον τρόπο που βλέπουν και αναζητούν τα site οι χρήστες.

Υπάρχουν συγκεκριμένοι κανόνες που ακολουθούμε στο διαδίκτυο που έχουν προκύψει ύστερα από έρευνες για την τοποθέτηση του σωστού στοιχείου στη σωστή θέση. Παράλληλα φροντίζουμε να αξιοποιήσουμε στο μέγιστο στοιχεία όπως το μενού αλλά και το footer, δηλαδή το τελευταίο κομμάτι της σελίδα που συνήθως μένει ανεκμετάλλευτο αλλά αποτελεί ένα σημαντικό τμήμα της σελίδας μας καθώς εμφανίζεται σε όλες της σελίδες του site και παράλληλα αποτελεί την τελευταία ευκαιρία για επαναφορά στην ιστοσελίδα για έναν επισκέπτη που είναι έτοιμος να εγκαταλείψει τo site μας.

Η αρχιτεκτονική σχετίζεται τόσο με την αρχική σελίδα όσο και με τις επιμέρους σελίδες της ιστοσελίδας. Πριν γίνει η κατασκευή της ιστοσελίδας εντοπίζουμε τα στοιχεία που θέλουμε να επικεντρώσουμε το ενδιαφέρον του χρήστη και επιλέγουμε τις αντίστοιχες θέσεις για την τοποθέτησή τους. Ένα στοιχείο που θα μπει σε λάθος θέση θα έχει ως αποτέλεσμα να μην είναι ορατό από το σύνολο των αναγνωστών.

Κατά τη διάρκεια της αρχιτεκτονικής μελέτης της ιστοσελίδας μας φροντίζουμε η ιστοσελίδα να μην έχει τη λειτουργία που έχει σήμερα μια εφορία όταν για παράδειγμα πρέπει να αλλάξεις διεύθυνση στην επιχείρησή σου. Σήμερα για να αλλάξεις διεύθυνση στην επιχείρισή σου πρέπει να περάσεις από 7 διαφορετικά γκισέ και να λάβεις 7 διαφορετικές υπογραφές. Αυτό απαιτεί χρόνο, κόπο και γνώσεις για το ποιο γκισέ πρέπει να επισκεφτείς. Έτσι δεν πρέπει να είναι οι ιστοσελίδες μας που πρέπει να περιλαμβάνουν όλη την απαραίτητη πληροφόρηση σε ένα σημείο και να μην κάνουν τον επισκέπτη “μπαλάκι” από τη μία σελίδα στην άλλη προκειμένου να συγκεντρώσει τις απαραίτητες πληροφορίες που χρειάζεται.

Στην αρχιτεκτονική σχεδιάζουμε και τη δομή των κειμένων ενώ πραγματοποιούμε μια σειρά από δοκιμές για να διασφαλίσουμε ότι ο στόχος επιτυγχάνεται.

Ανάμεσα στις δοκιμές που κάνουμε είναι και η ζωντανή δοκιμή της ιστοσελίδας σε πρόσωπα που δεν έχουν ανάμειξη με την κατασκευή της προκειμένου να δούμε ζωντανά την αντίδρασή τους αλλά και τον τρόπο πλοήγησης μέσα στην ιστοσελίδα.

Το μεγαλύτερο κομμάτι της παραμετροποίησης γίνεται ύστερα από μελέτη στα στατιστικά (Tracking) αλλά και ζωντανά κατά τη διάρκεια λειτουργίας της ιστοσελίδας όπου είμαστε σε θέση να μετρήσουμε τη συμπεριφορά του κάθε χρήστη ανεξάρτητα που μπήκε μέσα στην ιστοσελίδα.

5. Κείμενα ιστιοσελίδας

Τα κείμενα είναι το 60% της ιστοσελίδας. Ένα σωστό κείμενο έχει συγκεκριμένη δομή, χρησιμοποιεί συγκεκριμένες λέξεις και οδηγεί τον αναγνώστη στο στόχο που έχουμε θέσει.

Τα κείμενα δεν πρέπει να αφήνονται στην τύχη και πρέπει να εξελίσσονται μαζί με την επιχείρηση. Η κειμενογραφία δεν είναι αυτοσκοπός, τα κείμενα αποτελούν ένα μοναδικό εργαλείο που θα οδηγήσει τον επισκέπτη στην υπηρεσία, το προϊόν ή το συμπέρασμα που έχουμε προσχεδιάσει.

Κάθε λέξη έχει τη δική της βαρύτητα και ειδικά οι λέξεις που μπαίνουν στον τίτλο, στους μεσότιτλους, τους υπέρτιτλους αλλά και οι αρχικές λέξεις της κάθε παραγράφου. Μια ιστοσελίδα χωρίς κείμενο δεν είναι ιστοσελίδα και μετά το 2011 τα κειμενογραφικά στοιχεία μιας ιστοσελίδας παίζουν εξαιρετικά σημαντικό ρόλο στην όλη επιτυχία της ιστοσελίδας.

Σήμερα τα μεγάλα και αναλυτικά κείμενα κερδίζουν έναντι των μικρότερων όμως το κείμενο εξυπηρετεί το μέσο για το οποίο προορίζεται. Έτσι μπορεί η ιστοσελίδα μας να απαιτεί μεγαλύτερα κείμενα όμως σε άλλα εργαλεία όπως το Facebook θα πρέπει να είμαστε πιο μετρημένοι ενώ στο Twitter εξαιρετικά λακωνικοί.

Κείμενα διαθέτει κάθε σελίδα της ιστοσελίδας μας, από την αρχική, τις κατηγορίες, έως και τη σελίδα της επικοινωνίας που πρέπει να εμπλουτιστεί με πληροφορίες που θα διευκολύνουν τον επισκέπτη να επικοινωνήσει μαζί μας ή να έρθει στο φυσικό μας κατάστημα (ή ιατρείο ή υπηρεσία).

Τα κείμενα συντάσσονται κατά τη διάρκεια της κατασκευής της ιστοσελίδας και ανανεώνονται όποτε υπάρχουν νέα στοιχεία ή δεδομένα που πρέπει να συμπεριληφθούν. Τα κείμενα της ιστοσελίδας αντικατοπτρίζουν την ίδια την επιχείρηση και πολλές φορές οι επισκέπτες θα απορρίψουν μια εταιρεία και δεν θα της δώσουν μια δεύτερη ευκαιρία (τηλέφωνο, email, επίσκεψη) αν τα κείμενα δεν ενημερώσουν ολοκληρωμένα και σωστά για τις υπηρεσίες ή το προϊόν της εταιρείας. Αυτό σημαίνει ότι όσο σημασία έχει το προσωπικό υποδοχής για την εταιρεία μας στο φυσικό χώρο ή ο πωλητής απέναντι σε έναν πελάτη, τόση αντίστοιχη σημασία (ίσως και περισσότερη καθώς δεν υπάρχει φυσική επαφή) έχουν τα κείμενα για την ιστοσελίδα μας.

6. Τεχνικοί παράγοντες ιστιοσελίδας

Αν η ιστοσελίδα μας φορτώνει γρήγορα, τότε κερδίζουμε και τον επισκέπτη και τη Google. Αν η ιστοσελίδα μας φορτώνει γρήγορα, τότε κερδίζουμε και τον επισκέπτη και τη Google. Οι τεχνικοί παράγοντες παίζουν ρόλο στη υγεία του site. Μια ιστοσελίδα φορτώνει γρήγορα, δεν αντιμετωπίζει τεχνικά προβλήματα (ο server να μην αποκρίνεται) και δεν παρουσιάζει προβλήματα (πχ. να μην παίζει σε ορισμένους browser ή συσκευές) βελτιώνει την εμπειρία του χρήστη και τη βαθμολογία μας στη Google. Πολλές φορές θυσιάζουμε την ποιότητα για την τιμή και αυτό έχει καταστρεπτικές συνέπειες για τη συνολική υγεία της ιστοσελίδας μας. Σκεφτείτε ένα όμορφο φυσικό κατάστημα που ωστόσο δεν έχει άμεση πρόσβαση αλλά βρίσκεται πάνω σε ένα βουνό σε έναν χωματόδρομο που δεν είναι πάντα ανοιχτός. Οι επισκέπτες του θα αντιμετωπίζουν πολλά προβλήματα στην πρόσβαση στο κατάστημα.

Η ιστοσελίδα μας πρέπει να βρίσκεται σε server με σωστή τεχνική υποδομή και μηδαμινά downtimes (λεπτά που ο server δεν είναι διαθέσιμος) στη χώρα όπου στοχεύει η ιστοσελίδα προκειμένου να μειωθούν οι πιθανότητες καθυστέρησης και δυσλειτουργίας. Επιπλέον πρέπει να προσέξουμε να μην φιλοξενούνται κακόβουλα ή άλλα spam site στον ίδιο server που βρίσκεται και η δική μας ιστοσελίδα.

Στα δομικά στοιχεία της ιστοσελίδας πρέπει να προσέξουμε ώστε να μην χρησιμοποιούμε πληθώρα φωτογραφιών ή φωτογραφίες με μεγάλο μέγεθος που καθυστερούν ενώ είναι σημαντικό να μην ενσωματώνουμε στην ιστοσελίδα μας script που δεν κρίνονται απολύτως αναγκαία καθώς αυτό επιβαρύνει τη συνολική λειτουργία της ιστοσελίδας. Κάθε απολύτως αναγκαίο script καλό θα ήταν να τοποθετείται στο τέλος της σελίδας (footer) και να γίνουν οι κατάλληλες παραμετροποιήσεις για τη σειρά και το μέγεθος των αρχείων που “φορτώνουν” σε κάθε εμφάνιση της σελίδας.

Η ταχύτητα δεν είναι μόνο θέμα ευχρηστίας αλλά βασικός παράγοντας υγείας της ιστοσελίδας καθώς έρευνες έχουν δείξει ότι αν η ιστοσελίδα αργεί να εμφανιστεί οι χρήστες την εγκαταλείπουν χωρίς να δώσουν δεύτερη ευκαιρία. Ο παράγοντας ταχύτητα και τεχνική υγεία λαμβάνεται πολύ σοβαρά και από τη Google.

7. Ανάλυση και βελτίωση ιστιοσελίδας

Κατασκευάζοντας την ιστοσελίδα προσθέτουμε εργαλεία που μετρούν αναλυτικά κάθε κίνηση αλλά και κάθε προωθητική ενέργεια που κάνουμε. Κατασκευάζοντας την ιστοσελίδα προσθέτουμε εργαλεία που μετρούν αναλυτικά κάθε κίνηση αλλά και κάθε προωθητική ενέργεια που κάνουμε. Στο ίντερνετ μπορούν όλα να μετρηθούν και οι αριθμοί λένε την αλήθεια αρκεί να γνωρίζουμε ποιους αριθμούς να διαβάσουμε.

Χρησιμοποιούμε διαφορετικά εργαλεία για να γνωρίζουμε τόσο σε ημερήσια βάση ποιοι μπήκαν στην ιστοσελίδα μας, τι είδαν, που στάθηκαν, που έφυγαν, γιατί έφυγαν, όσο και εβδομαδιαίες και μηνιαίες αναλύσεις που μας δίνουν καλύτερη εικόνα για πιο στρατηγικές αποφάσεις. Όλα αυτά φυσικά οδηγούν στην ανατροφοδότηση, τον ανασχεδιασμό και τη συνεχή βελτίωση της ιστοσελίδας.

Σε αντίθεση με άλλες εποχές που κάναμε προωθητικές ενέργειες “στα τυφλά”, με το διαδίκτυο μπορούμε να μετράμε κάθε ενέργεια και να γνωρίζουμε αν αξίζει να επενδύσουμε περαιτέρω, να κάνουμε αλλαγές και να ξαναδοκιμάσουμε ή να σταματήσουμε και να βρούμε εναλλακτική λύση. Η Ανάλυση, Βελτίωση και Ανατροφοδότηση της ιστοσελίδας ενδέχεται να είναι μια διαδικασία ακόμα πιο σημαντική κι από την ίδια την κατασκευή της ιστοσελίδας.

Συμπέρασμα

Θέλουμε μια ιστοσελίδα “απλά για να έχουμε”; Ή μια ιστοσελίδα που θα μας ανοίξει νέα κανάλια επικοινωνίας και πωλήσεων; Όταν δημιουργούμε μια ιστοσελίδα, είναι σαν να ανοίγουμε ένα νέο ιατρείο, ένα νέο μαγαζί, ένα νέο υποκατάστημα, απλά αυτή τη φορά το κάνουμε στο “δρόμο” του διαδικτύου. Τις ιστοσελίδες, χαριτολογώντας, εμείς τις ονομάζουμε “μαγαζιά” γιατί πουλάνε υπηρεσίες, πληροφορίες, προϊόντα και τις λέμε έτσι γιατί προσπαθούμε να δώσουμε στους άλλους να καταλάβουν ότι πρέπει να τα αντιμετωπίζουμε με την ίδια σοβαρότητα, σαν να ανοίγουμε ένα πραγματικό, φυσικό, μαγαζί, και να τις εντάσσουμε στην καθημερινότητα της δραστηριότητάς μας. Αν αυτό το “μαγαζί” δημιουργηθεί από την αρχή σωστά αλλά και δουλέψει σωστά στη συνέχεια, τότε sky is the only limit. Και τα παραδείγματα είναι πολλά και σε όλους τους κλάδους.